Na kraj sela žuta kuća

Na kraj sela žuta kuća

Ili Dečije kuće rade i leti…

Deca školskog uzrasta su na raspustu ali vrtići (dečije kuće „po Montesorijevski“) čuvaju mališane, zato je početak leta pravo vreme da se promeni sadržaj na  praktičnoj i kosmičkoj polici.

Montesori boja za leto je žuta.

Insekti i leptiri mogu ostati na policama, kao i životni ciklusi. Leto je godišnje doba kad su i dalje ova bića aktivna i obavljaju svoje „kosmičke zadatke“.

Sada se menjaju podloge, činije i sve što je bilo prolećno zeleno. Ubacuje se ono što asocira na leto: školjke, suncokret, sladoled, lubenice, limun, lepeze, žute podloge, žuti pesak ili obojena tečnost u žuto za vežbe prelivanja tečnosti.

Takođe, leto je idealno vreme za proučavanje morskih životinja i okeana, pa možete koristiti plavo u te svrhe. Inače plava boja je boja zime.

Izvor: PreK + K Sharing

Prelivanje vodom ili mokro presipanje

Nastavljamo da otkrivamo Montesori pristup opisom vežbe sa praktičnih polica- „mokro presipanje“ ili „prelivanje vode“. Smatram da je izbor plastičnog poslužavnika potpuno prihvatljiv u ovom slučaju, iako nije po Montesori pravilu da se koristi plastika . Još ako ih imate u žutoj boji, sjajno!

U Montesori pristupu,  svakoj vežbi i materijalu nešto prethodi i nešto sledi. Dok pripremaju sredinu, vaspitači naročito vode računa o tom (redo)sledu.

Vežbama mokrog presipanja prethode vežbe suvog presipanja i grabljenja.

Šta to znači?

Konkretno, ako na praktičnim policama ređate materijal i za suvo i za mokro presipanje, prvo postavljate za suvo presipanje, na polici niže ili levo u odnosu na materijal za mokro presipanje. Tako ćete ispoštovati princip od lakšeg ka težem. Bokale i posude za mokro presipanje možete vi puniti i bojiti odgovarajućom bojom. Još bolje da deca urade to sama, ali samo ako vam to dozvoljava prostorna organizacija, tj. ako vam je izvor vode u boravku ili na bezbednoj udaljenosti.

Materijal

  • (plastični) poslužavnik, idealno  u bojama leta (prodavnice plastike su najjeftinije za nabavku)
  • stakleni bokali sa markacijom za količinu vode (kao i kod suvog presipanja, preporuka je 0,25 l zbog težine)
  • obojena voda prehrambenom bojom ili temperom (omogućava bolje optičko uočavanje pri radu)
  • staklene providne bočice i čašice različitih otvora (usko i široko grlo)
  • trulex krpa

Cilj vežbi je razvoj i koordinacija pokreta. Ovim vežbama deca stiču sigurnost sipanja tečnosti uopšte! Na hospitacijama sam bila zapanjena dok sam posmatrala decu u Montesori vrtićima, kako na doručku ne prospu ni kap mleka ili soka. Samostalno pripremaju obrok, sipaju šta žele i koliko žele hrane i tečnosti. U pitanju je uzrast već od dve i po, tri godine… Zato ne treba zapostaviti i podceniti ove vežbe.

Uzrsat za 3 plus, ali kao što sam napisala u prethodnom delu, ponudite i mlađim.

Opis vežbe

Mesto rada je sto. Kao i kod „suvog presipanja“  tečnost se preliva sa desna na levo, osim kod levorukih, zbog prirodnog položaja da se dominatnom, jačom rukom koristimo za ulivanje tečnosti.

Bokal vode je napunjen tečnošću do graničnika (markacija).

Bokali stoje jedan pored drugog. Podiže se napunjen bokal iznad praznog, i kao kod suvog presipanja, pridržava se bokal sa dva prsta ispod dela kroz koji ističe voda. Voda se uliva polako dok se ne ispuni drugi bokal. Potom se vraća ispražnjen bokal na poslužavnik i krpicom se briše poslednja kap vode sa bokala. Posebna tačka interesovanja je upravo brisanje kapi sa krpicom.

Ponavlja se postupak, kada se vraća voda levom (nedominantnom) rukom što je teže. Ako dete vraća bokal u dominatnu ruku, ili okreće poslužavnik da mu desna (dominantna) ruka opet presipa, ne korigujte. Prezentujte vežbu ispravno, a na detetu je da uoči da li ponavlja kao vi i druga deca u grupi. Na kraju, ako ne uspeva da uoči, možete mu postaviti pitanje i izazov: „Odlično radiš sa desnom (levom), sa ovom jednom rukom (ako ne zna strane tela). Šta misliš da probaš sa levom, drugom rukom?“ Kada završi vežbu, važno je da poslužavnik pospremi i vrati kako je našao na polici! Krpicom briše ono što je prosuto. Ukoliko nema tečnosti do markirane linije, treba da se dopuni. Kada je dete vratilo materijal na policu u identičnom stanju, smatra se da je vežba gotova.

Kontrola greške je mokar, tj. suv poslužavnik, kao i markacija na bokalu.

Ovo je opis najjednostavnije vežbe prelivanja tečnosti. Ostale vežbe predstavljaju usložnjavanje materijala sa manjim posudama, sa većim brojem posuda i različitim otvorima na posudama. Levak može pomoći pri prelivanju i deca ga vole. Kad prezentujete vežbu sa levkom, pridržavajte ga rukom. Ovako male levke možete naći u prodavnicama plastike.

Kao graničnike na manjim posudama koristila sam gumicu.

Prelivanje tečnosti u dva bokala

Prelivanje tečnosti sa levkom

Prelivanje tečnosti u manje posude različitih otvora

Vežba- izazov za stariju decu u grupi

Na policama praktičnog centra, materijal za vežbe pincetnog hvata kapaljkom, takođe možete uskladiti sa novim godišnjim dobom. Ribica, brod, sunce ili sladoled, privući će decu na rad. Detaljniji opis kako kreirati ovakakv materijal imate ovde.

Kapaljke (ili pipete) možete pogledati na sledećim linkovima: Pipeta 5mlPipeta 30ml.

Na sledećem linku možete naći besplatne do a dot  primerke za štampu, ili probajte naći nešto što se vama čini zanimljivo (ukucajte do a dot free printables u internet pretraživačima). Link.

Više od svega deca vole kada produkt svog rada mogu koristiti i/ili pokloniti. Dečije kuće koje sam obilazila na hospitacijama, deci su nudile mogućnost da naprave nešto korisno i ponesu kući. Na primer, u jednoj dečijoj kući bio je postavljen ručni mlin za kafu. Svakodnevno je jedan dečak mleo kafu i pakovao je u specijalne male fišeke koje je takođe on pravio od unapred pripremljenih papira. Vaspitačica mi je rekla da nosi kući svojoj mami zato što ona obožava da pije kafu. Taj čin je za njega bio vrhunac dana u vrtiću, a toliko je značio mami i njemu da je ona redovno donosila kafu u zrnu u vrtić, ako slučajno nestane .

Evo jednog našeg (kućnog) predloga za vežbanje pincetnog hvata i kreiranje korisnog produkta. Meni lično treba pinceta dok ređam perlice, ali dečijim prstićima je taman. No, svakako ponudite i pincetu.

Vežbe pincetnog hvata sa Ikeinim perlicama

Može vam se učiniti skup ovaj komplet (699 RSD tegla sa perlicama + 199 RSD podloge) pa pokušate sa kineskim verzijama, ali iz mog iskustva, ove perlice nemaju zamenu. Prvo, količinski je kao tegla bez dna! Ne znam šta sve nismo pravili, nosila u školu, prosipali i tek smo na pola . Drugo, imate sve boje u njoj, pa dete dok traži odgovarajuću perlicu taman vežba vizuelnu percepciju.

Link 1
Link 2

Kada poređate perlice u željenu formu, prepeglajte preko papira za pečenje. Dobićete wow plastičnu sliku. Pošto je leto vreme kada se pije više tečnosti i limunade, moja ćerka i ja pravimo podmetače za čaše. Ostavimo na sredini rupicu, tako da se može koristiti kao poklopac za čašu kroz koji se provuče cevčica. Njena radost je neizmerna kad napravi i pokloni dragim osobama podmetač.

Pustite mašti na volju i/ili pretražite ideje na Pinterestu. Možete praviti minđuše, priveske, delove za šnale i rajfove…I što bi rekla moja baka: „Leči živce“.

Dok pišem priloge za blog, jedan deo planiram a drugi deo nadoveže se spontano i prirodno. Tako me opis ovih vežbi navodi na priču o:

4 faze rada deteta

Pisala sam već, no, nije na odmet ponoviti. Kad postavite materijal na police, napravite korak unazad i uočite zašto bi ga izabrao trogodišnjak, zašto četvorogodišnjak  a zašto predškolac. Tačnije, šta je to što menja motivaciju deteta u skladu sa njegovim uzrašću?

Materijal za praktični život mora po svom obliku, boji, veličini, rukovanju i stanju odgovarati dečijim potrebama. Zato opisujem 4 faze rada/ aktivnosti kroz koje dete prolazi u svom razvoju, primerom vežbi prelivanja vode.

1. faza

U ovoj fazi nalaze se uglavnom mlađa deca, dvogodišnjaci i trogodišnjaci. Raduje ih aktivnost sama po sebi, vesele se kretanju ( da odu po materijal do police, da ga donesu na sto, da ga vrate), čine nešto zbog same radnje i predmeta, nemaju direktnog interesa za rezultat. Na primer, kod „mokrog presipanja“ mlađa deca će uzimati materijal samo da prelivaju vodu iz suda u sud. Obično im voda bude zabranjena kod kuće pa je fenomen “zabranjenog voća“ u ovom slučaju dodatni motiv da biraju vežbe prelivanja vode.

2. faza

U ovoj fazi dete želi da što više oponaša odrasle i pravo je vreme da vežba harmonične i preciznije pokrete. Uvežbava ih ponavljanjem. Uočićete da je dete u ovoj fazi zato što će se truditi da što preciznije preliva vodu. To će mu biti glavni cilj.

Po Mariji Montesori postoji direktna veza između rastućeg poboljšanja pokreta i izgradnje svesti i inteligencije. Zato je važno da vaspitač, dok prezentuje vežbu, svaki pokret raščlanjuje  kako bi dete moglo da vidi tok radnje. Pokreti odraslog treba da su jasni, elegantni, dovoljno usporeni da bi ga dete uočilo a dovoljno brzi da mu ne dosade. Pokreti se izvode sa što manje reči i svega što bi detetu odvuklo pažnju. Na primer jako namazani nokti i nakit je nešto što ne treba nositi kad se prezentuje vežba i radi. Deca od tri- četiri godine sjajni su „dramaturzi“ u kući i vrtićima, neverovatni „copy- paste“ majstori svega što vide kod odraslih. Zato je ovo pravo vreme da i mi smiramo naše emocije i pokrete, i da ih sačuvamo i korigujemo od neartikulisanih, nesvrsihodnih pokreta koji u njihovom mozgu ne ostvaruju bog-zna-kakve korisne veze.

3. faza

Tek u ovoj fazi važan je rezultat vežbe, rada, činjenja, aktivnosti. Starija deca od četiri-pet godina paze na red u svojoj okolini i neguju je. Sposobnosti koje su stekli u praktičnim vežbama sad primenjuju na sredinu. Pokrete prelivanja su izvežbali i sigurni su u sebe. Sada samostalno sipaju tečnost, nose po prostoriji bokale da zaliju cveće, donose sami vodu za sve što im je potrebna. Imaju potrebu da zadrže i izvežbaju svoje veštine pa tako biraju prelivanje vodom u manje bočice sa različitim otvorima.

4. faza

Ova faza ima socijalni aspekt. Deca koriste vežbe za zajednicu i preuzimaju odgovornost za svoje aktivnosti. Najčešće su to predškolci i petogodišnjaci. Oni pomažu mlađima pri ulivanju tečnosti, učestvuju u pripremi doručka, ručka, užine, pri sipanju soka, mleka, vode, kod kuće poslužuju goste. Kada ulaze u centar za komsičko obrazovanje, svakako će im ove vežbe pomoći za izvođenje eksperimenata…

Na jednoj svojoj hospitaciji u Dečijoj kući, imala sam prvu zabelešku o fazama rada upravo posmatrajući mlađe dete u odnosu na starije, dok su birale vežbe prelivanja vode. Mlađa, devojčica od dve i po godine, pratila je u stopu devojčicu od 5 godina. Starija devojčica je izabrala sa praktične police poslužavnik sa prelivanjem vode u posude različitih otvora. Mlađa ju je samo posmatrala. Kada je starija devojčica završila vežbu, tj. vratila na policu materijal, mlađa je prišla i uzela istu. Postavila je na sto i započela rad. Za očekivati, nije joj išlo, i veća količina vode je bila na poslužavniku nego li u bočicama. Vaspitačica je uočila, prišla joj, pomogla da pokupi vodu sa krpicom i vratile su materijal na policu. Zatim je pokazala prstom devojčici prvu vežbu, prelivanje samo sa dva bokala. Mlađa devojčica je ozareno prihvatila, donela do stola materijal i polarizvala se za taj dan .

Kakvo sjajno iskustvo i spoznaju smo imale tog istog dana, dvoipogodišnja devojčica i ja .

Pa, srećan nam dolazak leta dragi Montesorijanci!

Veliki pozdrav!
Tamara

Podelite prilog sa prijateljima
5 1 глас
Article Rating
Претплати се
Обавести о
guest

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.

2 Comments
Најстарије
Најновије Највише гласова
Уграђене повратне информације
Погледај све коментаре
Nela
Nela
4 године пре

Bravo Tamara. Baš koristan članak. I zaboravi se koliko je Montessori metod precizan i koristan za rad, sa prirodnim redosledom od lakšeg ka težem. Hvala, bilo je uživanje čitati.

Tamara
Tamara
4 године пре
Одговор за  Nela

Veoma me raduje da ti se dopao članak, hvala ti puno što pratiš i voliš rad bloga