Pozvao je maj sve bube na čaj

Pozvao je maj sve bube na čaj

Godinama unazad omiljena pesma i inspiracija za temu meseca maja je pesma U gostima, Desanke Maksimović. Sve što mi je potrebno za jezički centar nalazi se u njoj. Možete je izrecitovati deci u jutarnjem krugu.

U toku jutarnjeg kruga deca iz prekrivene korpe uzimaju po jedan predmet koji se spominje u pesmi (set za čaj, crvene lale, bubamara, pčela, leptir).

„Krug“ kojim prekrivam korpu je materijal od zelene postave koja je najpristupačnija u prodavnicama metraže „na kilo“ i laka za održavanje. Kada svako dete izabere predmet iz korpe izvlačeći ga bez gledanja, na pod se postavlja zeleni krug i čita se pesmica. Zeleni krug zbog… pogađate… boje proleća.

Kad se u toku recitovanja spomene predmet, insekt ili cvet, a dete  ga poseduje, ono prilazi i spušta predmet na zeleni krug. Tako nam pokazuju da li i koliko sluša, prati, prepoznaje li predmet u svojim rukama i ume li da ga imenuje. Ukoliko ne zna, zbuni se, nema veze, najvažnije je da sva deca učestvuju u procesu učenja i da uvide da su greške deo tog procesa. Ne bi bilo Montesori magije da im se pre toga „ispredaje“ kako izgleda hajdučka trava, lala, ljutić… Deca samostalno zaključuju po prozivci da je lala crvena, ljutić žut, zvončići beli, perunika plava, „aha ostala je još samo hajdučka trava, mora da je to ovo…’’

Napomena: za školski uzrast koristi se samo kartice. U tom slučaju se prvo mogu postavljati na krug kartice bez naziva pa potom samo kartice sa nazivom i na kraju cela slika sa nazivom pojma, kao neka vrsta kotrolnih kartica.

Ova pesma je samo predlog, a vi možete izabrati drugu pesmu ili priču, prigodnu za proleće i mesec maj. Pojmovi iz pesme konkretno se predstavljaju, a potom se produbljuje materijal raznim igrama, npr. na slovo na slovo (glas) koje počinje, gde se još čuje glas, da li u sredini, na kraju, na početku. Starija deca mogu čitati i povezivati predmet – slika – reč, što znači da treba uvesti rad sa karticama. (Kako se kreiraju i uvode kartice za rad možete pročitati u tekstu Montesori trodelne kartice. ) Tema pesme, insekti i cveće, idealna je za uvod u kosmički centar.

Montesori kartice za ovu pesmu možete preuzeti u PDF formatu (besplatno). Za školski uzrast dovoljne su samo kartice. Pesmica je prigodna i za predškolski i za školski uzrast.

Ono o čemu treba voditi računa, a deluje zahtevno, jeste isti broj predmeta u korpi koliko i dečice u jutarnjem krugu. Možete uvesti veći broj istog predmeta, pogotovo ako se u tekstu pominju u množini (npr. leptire, bubamare, neke cvetiće).

Prigodne modele uz ovu pesmu možete naći na sledećim linkovima:

U prilogu na karticam se nalaze slike za pojmove popac, rovac i citra. Postavila sam ih, pošto me je iskustvo naučilo da su to najčešće nepoznati pojmovi iz pesme.

Pesma U gostima i opis rada s materijalom navode na priču o dva pojma: Jutarnji krug i jutarnja korpa.

Jutarnji krug je postupak koji se često sreće u Montesori vrtićima i smatra se specifičnim Montesori pristupom, dok je „jutarnja korpa“ (morning basket) nastala kao produkt homeschooling ili „kućnog obrazovanja“. Oba ova pojma ipak nije opisala ni koristila sama Marija Montesori, ali su se vremenom „uvukli“ preko prakse i uklopili u Montesori priču. Razlikuju se od Igre tišine i Kretanja po elipsi koje jeste Marija osmislila, opisala i neizostavni su deo njenog pristupa.

Jutarnji krug ili Kružook je vreme kada se deca s vaspitačem okupljaju u Montesori vrtićima, a u školama sa učiteljima. Tada se obično pregleda i obeleži kalendar, vreme, uvodi se nova tema, proslavi početak godišnjeg doba i drugi važni datumi, rođendan, peva se, recituje, čita priča… Oblik kruga omogućava deci da se dobro vide, osećaju jednako, kao vitezovi okruglog stola, ali i odraslima da imaju dobar pregled. Mogu sedati na svojim stolicama ili na jastucima/podlošci na podu.

Vreme izvođenja jutarnjeg kruga zavisiće od organizacije vrtića/škole i dnevnog režima. Najčešće se organizuje ujutru, kada se sva deca okupe, na primer, oko 9h. Neki organizuju kasnije u toku dana (kao ja jer ih kasnije preuzimam) ili možda čak i na kraju dana da bi zatvorili jednu radnu celinu i pozdravili decu na odlasku. Jasno je onda da se neće zvati „jutarnji krug“, već „kružook“ ili „rad u krugu“ ili jednostavno “deco hajdemo u krug“. Postoje Montesori vrtići/škole koji circle time slobodno i klizno izvode u toku dana. Uopšte, neki poznavaoci Montesori metode postavljaju pitanje da li je neophodan jutarnji krug jer se „kosi“ sa filozofijom Marije Montesori:

  • ne prati prirodnu radoznalost deteta
  • odrasli nameću jutarnji krug, a ne detetova unutrašnja potreba
  • može prekinuti detetov rad i polarizaciju.

Verovatno je sve ovo razlog što pojedine Dečje kuće/Montesori škole biraju slobodno i klizno vreme kada će se okupljati u krugu.

Lično, biram i izvodim „kružook“ jer mi pomaže da ispunim obaveze prema Nastavnom planu i programu, tj. državi, a  vaspitačima će pomoći da uklope svoje mesečne teme. Deca vole okupljanja u krugu i to je jedan bitan argument za nas koji ga biramo.

Važno je da rad u krugu ima jasna pravila, bude pozitivan i nadahnjujuć za ostatak dana.

Jutarnja korpa

Jutarnja korpa ili Morning basket  je koncept koji je izvučen iz filozofije kućnog školovanja britanskog pedagoga  Šarlot Meson (Charllot Mason). Živela je i radila s početka prošlog veka, tj. bila je savremenik Marije Montesori. Ključne karakteristike njene filozofije obrazovanja su:

  • približavanje prirodi  (smatra se presudnim za formiranje „skauta“)
  • što više vremena napolju
  • obavezno čitanje, što više literature i knjiga
  • razvijanje svakodnevnih navika i rutina
  • pisanje, krasnopisi i prepisivanja
  • kratke lekcije u toku dana.

Danas se uglavnom elementi njene pedagogije koriste za kućno školovanje, ali ovaj koncept jutarnje korpe potpuno me je „kupio“. Žao mi je što ga nisam otkrila ranije, svakako bih sa svojim dvogodišnjakinjom tako započinjala dane, kada je „gutala“ knjige. Danas taj koncept koristim za jezički i kosmički centar, za školski i predškolski uzrast, predstavljanje pesmice, teksta, priče, enciklopedije…

Osnovna ideja je da se okupi grupa, tj. porodica, oko korpe ispunjene knjigama i sadržajem planiranim za taj dan, nedelju, mesec, sezonu. Ovako korpa podržava duh zajedništva, porodične topline i osećanja pripadanja i podrške. Pomaže uspostavljanju rutine, ritma dana i granica unutar jedne porodice. U drugim zemljama, naročito SAD i Australiji, čest je homeschooling, stoga postoje brojni blogovi, sajtovi i FB stranice koje se bave temom jutarnje korpe. Kao što je svaka porodica jedinstvena, tako su i njihove korpe jedinstvene i različite. Zovu se jutarnje, ali mogu se koristiti u toku celog dana i namenjene su svim uzrastima.

Pošto nije tipična Montesorijevska „alatka“, neću vam oduzimati više vremena. Ako želite da prostudirate i koristite ovaj koncept u kući ili na poslu, predložiću vam nekoliko linkova. Nije zahtevno, a zanimljivo je.

Link 1 – Blog ove žene je, koliko sam shvatila istražujući koncept „jutarnje korpe“, Alfa i Omega u ovoj neobičnoj i svakakao nemaloj i nezanemarljivoj grupi roditelja.

Link 2, Link 3, Link 4, Link 5, Link 6, Link 7.

Na primer, izgled naše jutarnje kopre za maj bio bi…

Sadržaj korpe bio bi:

Želim vam sunčane izlete i druženja.

Majski pozdrav!
Tamara

Podelite prilog sa prijateljima
Tags:
0 0 гласови
Article Rating
Претплати се
Обавести о
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Најстарије
Најновије Највише гласова
Уграђене повратне информације
Погледај све коментаре