Sve dugine boje

Sve dugine boje

SVE DUGINE BOJE

Naša čula omogućavaju nam kontakt sa spoljašnjom sredinom, istražuju svet i otvaraju put znanju. Obrazovanje čula je povezano sa aktivnostima u kojima su uključeni inteligencija i pokret.

Dečija čula u Montesori vrtićima bude se i razvijaju u senzornom centru kome prethodi praktični. Senzorni centar služi kao uvod u matematiku (kao što je praktični centar predvežbaonica za pisanje).

Mesec maj i montesorivolim.rs daju predlog vežbi sa senzornih polica, a detaljnije o značenju čula kod deteta i materijalu u senzornom centru (kao što je post za praktični centar i pokret (vidi tekst Praktični centar u kategoriji Predškolsko) u nekom narednom postu… Tj. teoretisanje next time please.

Na proleće, pogotovo u maju, imamo eksploziju mirisa, boja i zvukova…još kad se pridruži i neka duga na nebu – opet ja i moje ’’čaaarobno’’ iskustvo!

Razbudimo čulo vida

Proleće je vreme kada deca najčešće mogu uočiti dugu na nebu. Nikad me nije napustilo to uzbuđenje kad je vidim. A tek njih…

Predstavljam vam ovu divnu, kod nas zapostavljenu edukativnu igračku – njeno veličanstvo, Grimova duga, must have kategorija za senzorni centar i kućnu varijantu. Uzrast 18 meseci plus.

Napomena: Duga nije autentični Montesori materijal, ali se može koristiti kao dodatna vežba uz materijal za razlikovanje boja.

izvor

GRIMM’s Speilund Holz Design su nemačka čuvena porodična firma koja tradicionalno proizvodi prirodne, visokokvalitetne i bezbedne drvene igračke za decu. Prilikom proizvodnje igračaka rukovode se uglavnom principima Valdorf obrazovanja, ali i Montesori pristupom. Zato ovu dugu i druge njihove  proizvode najčešće možete videti na slikama Valdorf vrtića. Otprilike – GRIMM’s Speilund Holz Design su za Valdorf ono što je Nienhuis za Montesori, glavni proizvođači (na teritoriji Evrope).

Jednom sam naišla na Grimovu dugu u Hrvatskoj, bila mi je skupa tada. Žaleći što je što je nisam uzela, pribegla sam brzom, jeftinijem rešenju – „Kinezima“. Naručila sam je preko Aliexpresa, i shvatila onu našu koliko para toliko muzike. Kada sam uporedila cenu Grimove i “kineske” duge, shvatila sam da razlika opravdava kvalitet. Ako vam se učine skupom, smatram da brojne ideje za igru i učenje, primena već od 18 mes +  zabava za više generacija opravdavaju cenu. Na Interetu (Pinterestu) možete naći pregršt predloga i varijacija koje ne možete izvesti sa “kineskom” dugom.

U trenutku kad sam fotkala za ovaj prilog i post, dugu nisam mogla naći u Srbiji. U međuvremenu se pojavila u ponudi online prodavnice Montesori svet.

Pogledajte njihovu ponudu ovde:

Meni je poslužila je Aliexpres duga za vežbe poznavanja boja na sledeće načine.

Prvo smo se malo igrali i recitovali.

 

Na nebu se pojavila duga
Stoji do oblaka svog najboljeg druga
Ponosno pokazuje svoje divne boje
Te šarene boje prelepo joj stoje.

(stih preuzet sa pakovanja Pika Pau duge)

Imam svoju kućicu, hvalio se puž,
Sad ću pitam pužicu da joj budem muž.
Hajde draga moja, daj mi srce svoje,
Kuću ćemo deliti, taman je za dvoje.
Šta je tebi pužiću, kuću imam svoju,
Da l’ su tebi dragi moj, sve koze na broju?
Kuća meni ne treba, ljubav se ne plaća,
Udaću se, pužiću, za puža golaća.

Nataša Križanić

Vežbe čula vida i poznavnja boja

Materijal:

  • drveni poslužavnik (prodavnice repromaterijala za dekupaž, kineske prodavnice)
  • korpa napunjena predmetima u 7 duginih boja (posuda, korpica, limena kutija šta vam se nađe pri ruci)
  • korpica sa Montesori trodelnim karticma
  • tepih  (120×60 dimenzija za rad na podu)

Uzrast: 3 do 5 godina

Cilj: vežbanje čula vida, učenje i prepoznavanje boja, bogaćenje rečnika

Kontrola greške: Za mlađi uzrast kontrola greške je vizuelna i nalazi se u materijalu (uklapa se ili ne, boja sa karticom). Za stariji uzrast kontrola greške je na poleđini kartica (ako dete čita).

Već od senzornog centra možete primeniti rad sa karticama. Nazivaju se Montesori 3d kartice ili Montesori trodelne kartice.  Kad koristite kartice sa ispisanim rečima ne znači da dete (od 3 godine npr.)  treba učiti da čita! Mlađoj deci se prikazuju kartice samo sa sličicama. Kartice sa napisanim nazivom boja koriste se za stariji uzrast, za dečicu koja će materijal birati ne zbog boja, već zato što su u periodu posebne osetljivosti za slova i prosto „upijaju“ rad sa karticama.

To je čar Montesori materijala. Osmišljen je tako, da kad ga stavite na policu, pokrivate sve uzraste u grupi. Kad gledate u materijal, morate sebi da date odgovore na pitanja – zašto bi ga birao trogodišnjak, zašto četvorogodišnjak, a zašto predškolac.

Dete već od druge godine može pokazati interesovanje za boje. Uočava ih i razlikuje, bez imenovanja, i može izvršiti jednostavnu klasifikaciju po bojama. Prilikom imenovanja predmeta koje kategoriše po bojama, dete uči nove pojmove i radi ručicama. I eto! Dobili smo ono o čemu sam pisala na početku ovog teksta- obrazovanje čula je povezano sa aktivnostima u kojima su uključeni inteligencija i pokret. Na primer,  napunite jednu korpicu raznobojnim predmetima uz Pločice u boji (autentičan Montesori materijal ) i „produbite“ vežbu.

Pločice u boji I kutija

Tok vežbe: prezentacija se radi na tepihu. Početi sa osnovnim bojama – kao i materijal Pločice u boji – crvena, žuta i plava. Lekcijom od tri koraka detetu se prezentuju boje.

///

1. korakvaspitač imenuje i tako povezuje činjenicu ili koncept sa predmetom.

„Ovo je crvena.“ 123

„Ovo je žuta“ 123

„Ovo je plava“ 123

Prstom pokažite svaku boju. Nije bitan redosled. Volim da počnem od crvene zbog asocijacije na Crvenkapu, priču koju su deca uglavnom čula.

2. korak – dete prepoznaje. Ova faza najduže traje. Vaspitač kroz naloge usmerava dete da prepozna taj deo materijala, podstiče kretanje i konkretno iskustvo. „Odnesi crvenu pločicu na prozor, sakrij žutu iza leđa, stavi mi plavu na glavu…itd.“

3. korak – dete imenuje postavljenjem pitanja: „Koja je ovo boja?“ Pokažite prstom i ako dete imenuje boju, znači da se u njegovom mozgu nalazi ideja tog pojma, u ovom slučaju boje. Od ovog trenutka počinje učenje.

  • Vežbu izvodite laganim, elegantnim i jasnim pokretima.
  • Govorite što manje, ne ispravljati greške. Dete će ih samo uvideti kroz kontrolu greške.
  • Svako dete je drugačije i uči svojim tempom, ne poredite ga!
  • Lekciju tri koraka svakako mogu koristiti roditelji u kućnim uslovima.
  • Ukoliko dete nije dalo tačan odgovor, vraćamo se jedan korak unazad i ponavljamo prethodni poznati korak.

U radu sa senzornim materijalom razlikuju se četiri stadijuma: uvođenje, manipulacija, ponavljanje i kreativne varijacije. U nekom narednom postu pisaću više o tome. Lekcija od tri koraka je deo faze Uvođenja i o tome u nekom narednom postu.

Ovo je crvena…

Ovo je žuta…

Ovo je plava…

Ovo je zelena…

Ovo je narandžasta…

Ovo je ljubičasta…

Ovo je svetlo plava…

kontrola greške na poleđini kartica

Napomena: slike rada sa materijalom poređane su od osnovnih boja. Dakle, kad dete ne zna boje kreće se od osnovnih – crvena, žuta i plava. Kad nauči osnovne boje, uvode se izvedene – zelena, narandžasta i ljubičasta i na kraju nijanse tih boja (od svetlijih ka tamnijim). Ukoliko dete zna boje i koristi materijal za ponavljanje i kreativne varijacije, može krenuti od boje koje ono želi.

Ako ste u kućnoj varijanti prosto isecite kartončiće u boji i ređajte predmete. Kupite tempere i eksperimentišite. Kad ste se dovoljno izigrali sa tri boje, krenite da ih mešate. Žuta i plava daju zelenu, hajde da vidimo šta je zeleno kao list, zeleno kao salata… Ne davati apstraktne primere detetu za boje (zelena kao difembahija) već ono što se nalazi u neposrednom okruženju deteta, što može odmah da uoči. KAO i poređenje, puno im pomaže da nauče boje.

Šareni pozdrav,
Tamara

Podelite prilog sa prijateljima
Tags:
5 1 глас
Article Rating
Претплати се
Обавести о
guest

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.

0 Comments
Најстарије
Најновије Највише гласова
Уграђене повратне информације
Погледај све коментаре